Sri Lanka 2019

https://mijn.djoser.nl/images/cached/mijndjoser_2013/default/map_watermark_large/small/region0002_trip_1978_m1503678685.pngIn januari-februari 2019 hebben we een reis van 21 dagen naar Sri Lanka gemaakt.. De reis hebben we bij Djoser geboekt. Het traject ziet U op het kaartje hiernaast afgebeeld.

Door het klikken op een minifoto bij een artikel kom je op de betreffende pagina van de fotogalerij. Als U hier klikt komt U in meteen in de fotogalerij van Sri Lanka.

De inkomens van de mensen in de horeca en toeristensector zijn erg afhankelijk van fooien. Van de inkomens moeten vaak hele families onderhouden worden. Vaak krijg je te maken met weer een extra gids, die natuurlijk zijn fooi moet krijgen.

Op 20 januari vertrokken we. Om te beginnen liepen er geen treinen van en naar Schiphol. Jan en Tiny waren zo vriendelijk om ons weg te brengen. Om 20:30 uur vertrokken we naar Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten. Daar mochten we 4uur wachten op de transfer naar Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka, het vroegere Ceylon.

Negombo

DSC02719Het is 21 januari en na geland te zijn was het wachten op de douane. Het computersysteem werkte niet. Na het verzamelen van de bagage was de Djoser groep gauw gevonden. Even pinnen, een paar roepies zijn wel handig. Dat lukte echter niet zo goed. Er was maar 1 van de drie atm’s, die functioneerde.
Tegen 19:00 uur kwamen we na een korte busrit bij het hotel aan. Hotel aan zee. Lekker even gedoucht en daarna hebben we genoten van een lekker buffet.DSC02719 Op tijd naar bed, de wekker om 06:00uur gezet.
Na het ontbijt gingen we naar de vismarkt aan de kust. Daar ligt de vis te drogen op het strand. Veel van de gedroogde vis is bestemd voor de export. De door de vissersboten aangevoerde vis wordt op het strand verwerkt. Het zeewater werd hierdoor rood gekleurd. Op de achterliggende markt werd de verse vis verkocht aan de burgers. Over de hygiënische toestanden zullen we het maar niet hebben. Een keuringsdienst kennen ze nog niet of zo die wel bestaat, werkt die met andere normen dan wij gewend zijn.

Dutch Canal

DSC02738Daarna gingen we naar het Dutch Canal, alwaar we een boottocht van ongeveer anderhalf uur maakten. Mooie tocht, mooie natuur. Zowel de planten en bomen, als de vogels die we zagen waren de moeite waard. We zagen bv. een cashewnotenboom. We zagen het ijsvogeltje, de honeybird, een arend en niet te vergeten een landvaraan..DSC02754 Onderweg was er een pauze, met een demonstratie over het aftappen van de kokospalm En man van 62 jaar klom in de palm, om de bloemknoppen te melken. Tussen de bomen waren er touwen gespannen en zo kwam hij bij de laatste boom weer naar beneden met een kruik vol sap. Dit sap werd even gezeeft en daarna konden we een borrel drinken. Het sap is al in de knop van de palm gegist. Dit drankje is een toddy. Later in Trincomalee hebben we dit ook weer gezien tijdens een privé wandeling.

Anuradhapura

DSC02780Na de boottocht gingen we op weg naar Anuradhapura. Onderweg hebben we geluncht en in Anuradhapura aangekomen een fietstocht gemaakt langs een aantal stoepa’s. Ook hebben we de oudste moonstone, een halve cirkelvormige steen, met afbeeldingen van olifant, leeuw, stier en paard. Lianen geven de verbindingen tussen de buitenste rij en de rijen naar het midden toe. Dit staat voor de vijf geboden van Boeddha. Om ongeveer 19:00 arriveerden we bij het hotel.
Om 06:30 was het ontbijt nog niet helemaal klaargezet. De bus vertrok om 07:30 naar de heilige vijgenboom. De Sri Maha Bodhi boom. Veel mensen brengen er hun offers en bidden er.
Daarna gingen we naar het Mihintale heiligdom.DSC02853 Het heiligdom van Mahinda, een zoon van de Indiase keizer Ashoka. Daarna gingen we verder naar de boeddhistische tempel Thanthirnale, gelegen tussen rotsen en ruïnes. Ook werd de Onze Lieve Vrouwe kerk van Madhu bezocht. Na dit alles de weg vervolgd naar Jaffna. Onderweg zagen we veel rijstvelden. Er werd geoogst met een combine, wat hier een ghost genoemd wordt.

Jaffna

DSC02863Wij hadden een vrije dag tot 16,00 uur, eerst het fort bezocht, daarna langs de bibliotheek gelopen hier mochten wij niet in enkele groepsgenoten zijn er wel binnen geweest. De klokkentoren gezien, doorgelopen door het stadje, de markt en bij een eettentje koffie gedronken dit was echter thee, het kostte ook niets omgerekend 25 cent.Op de hoek van het hotel bleek later nog een lunch hapje gedaan kostte ook bijna niets, nog even lekker gezwommen. DSC02892Om 16,00 uur gingen wij naar een Hindoe tempel om een ceremonie bij te wonen, bij deze tempel moesten de mannen hun shirt uitdoen, de opening begon met tromgeroffel en trompetgeschal, hierna werd bij de godenafbeelding in de galerij het vuur ontstoken en diegene die meeliepen baden bij de afbeelding. Hierna werd een gedeelte van de galerij met de pauwenwagen rond gereden. Wij kregen nog wat kokoswater in de hand dit moest je opdrinken.Met de groep gegeten in de stad allerlei kleine hapjes smaakte prima. Het restaurant mocht geen alcohol verkopen daarom aten wij boven en bier en wijn moest nog gekocht worden. Alles aten wij met de hand, zij eten hier veel met de hand rijst in een bananenblad en saus erover en dan maar eten, er is wel een kraan in het restaurant om je handen te wassen.

Delft

DSC02942DSC02942 De volgende morgen om 8:00u reden wij weg om naar Delft eiland te gaan. Eerst ruim een uur met de bus toen 1 uur met de boot. Het eiland rond gereden in een jeep hobbel de bobbel. Schooltje bezocht de kinderen waren blij met de versnapering die zij kregen. Het waren klasjes van 3 tot 4 kinderen als zij 5 zijn gaan zij naar de basisschool tot 10 jaar. Als taal leren zij Tamils en Engels. Een oud ziekenhuis gezien dat gebouwd is door de Nederlanders. Percelengrond zijn afgebakend met rotsstenen met koraalafbeeldingen. In een restaurant hebben we gelucht. Het was de bedoeling om bij mensen thuis te eten echter de vorige groep had geklaagd dat het eten niet goed was. Jammer dat wij dat niet hebben kunnen meemaken. Weer met de boot richting Jaffna met onderweg een stop voor een tempel, even miscommunicatie van Marcel en Sunny, waardoor wij naar de verkeerde tempel liepen. Uiteindelijk is maar 1 persoon de juiste tempel in geweest. Tegen 18,30 waren wij weer in Jaffna en 's avonds samen in een Tandoori restaurant gegeten.

Trincomalee 1

DSC02994Om 8. 00 uur reden wij weg bij het hotel. Eerst boodschappen gedaan bij de supermarkt voor de lunch. Hierna reden wij richting Trincomalee een rit van ongeveer 6 uur met stops onderweg. De tweede stop was bij de Elefants Pass. De derde stop bij het monument van de overleden heldhaftige korporaal Gamini Kularatne van het Sri Lankese leger, 26 jaar oud. Een herdenkingsmonument van de oorlog tussen Tamils en Singalezen. Het Sri Lankese leger heeft wel erg veel monumenten opgericht om de overwinning van de Tamils te memoreren. Hierna verder gereden voor drank pauze.DSC03007 Om 16,00 uur kwamen wij aan bij een super luxe hotel met mooi aangelegd zwembad, op loop afstand van het strand. Even op het strand gelopen en wat gedronken in een strand ent, hierna konden wij de weg niet meer terugvinden naar het hotel, wij waren te ver gelopen na wat gevraag kwamen wij voor een na wij dachten een gesloten hek te staan, deze bleek toch gewoon open te kunnen. Voor het eten kregen uitleg over de evt. excursies.

Trincomalee 2

DSC03015Om 8.30 stonden wij klaar om te gaan snorkelen, echter de boot kreeg geen permissie om naar het eiland te gaan, dus een vrije dag. Even stadje ingelopen, langs de drukke weg allemaal klein winkeltjes en restaurantjes niet erg gezellig zo langs de straat. Vanaf de straat een weg naar het strand ingelopen en in een strandtent koffie gedronken smaakte weliswaar. Hierna een poosje aan het strand gezeten en in de zee gaan zwemmen. Nogmaals het stadje ingelopen en aan de ander kant van drukke straat een stukje gelopen verrast door een mooi uitzicht op de zee. Wij waren op zoek naar de bank om geld te pinnen deze niet gevonden. Al vroeg gegeten bij Alfresco, smaakte prima wij zaten er wel alleen wel zicht op de zee.
De volgende morgen zijn we met de boot naar Pigeon island om te gaan snorkelen. Een poosje met de gids gesnorkeld. Dit ging prima en was leuk om te doen. Sommigen hebben een haai gezien wij niet, na het snorkelen hebben we bij Alfresco geluncht. Daarna gingen wij naar de Hot Springs.DSC03059 Dit stelde niet veel voor, er stonden 7 bekkens je mocht er niet in, alleen jezelf overgieten met het water, wat je met een emmer uit de bron schepte, niet gedaan. Hierna naar de tempel voor een ceremonie met fruit, het fruit werd gezegend en later buiten uitgedeeld aan alle aanwezigen, dus ook wij kregen fruit aangeboden. Tevens de boom gezien waarvan de vrouw is gesprongen. Deze boom hangt vol met soort bakjes.

Dambulla

DSC03094Om 8,00 uur vertrokken wij richting Dambulla, 5 tempelgrotten met mooie plafondschilderingen, geschilderd door monniken. Eerste grot met liggende boeddha met mooie voeten. Het is het grootste en best bewaarde grottentempel van Sri Lanka. DSC03112Hierna geluncht en jeep safari in Minneriya National Park. Deze viel erg tegen. Er reden teveel jeeps, we stonden met 20 jeeps naar een olifant te kijken. En een stof, wij waren erg vies toen wij terug kwamen. Nog wat pauwen en verschillende vogels gezien. Deze tour kunnen zij beter niet meer doen.

Sigriya

DSC03152Wij reden naar Sigriya. Henk is naar boven geklommen, dat gaat allemaal via trappen. Erg druk, je loopt achter elkaar naar boven, Het was een mooie tocht. Ik ben met de anderen van de groep de village tour gaan doen, eerst met de ossenkar en daarna met de boot over het meer. We kregen een hoedje van lotusblad, hierna nog een demonstratie bij een mevrouw thuis, rijst malen en zeven.DSC03195 We hebben rijst gegeten en thee gedronken. Daarna terug gelopen naar de plek waar de bus stond. De anderen van de groep waren ook weer terug. 's Middags gefietst in Polonnaruwa. De ruines bekeken van de paleistempel en het grote boeddha complex.

Wasgamuwa

DSC03264Wij rijden richting Wasgamuwa National park, onderweg een houtbewerkingsbedrijf aangedaan, mooi houtsnijwerk. Stop voor drinken bij een pleisterplaats met thee en gefrituurde hapjes. Lunch in hotel en daarna de safari in het park. Dit is een veel rustiger en mooier park, veel olifanten gezien, pauwen en vogels.
De volgende dag vertrekken we naar Kandy, na eerst een wandeling te hebben gemaakt met een gids door de rijstvelden, eerst wel een uur in de jeep.DSC03355 Hierna 3 uur gewandeld was erg mooi, je loopt over de walletjes van de velden. Bijna iedereen kreeg met bloedzuigers te maken. Het was een mooie tocht door de bergen. We hebben gegeten bij de gids thuis, prima verzorgd, rijst, groente, aardappelen, pompoenen en eieren. Natuurlijk waren er ook bananen. Met de jeep gingen we weer terug naar de bus en hebben hierna nog een medicinale kruidentuin bezocht. Ayivera massage gehad. Wij kwamen om 18,30 aan in het hotel in Kandy, ruime kamer met 2 zitbanken en balkon.

Kandy

DSC03443Vrije dag in Kandy, weer een tempel, de tempel van de gouden tand bezocht. Hier wordt de Tand van Boeddha bewaard. Het was er erg druk het was zaterdag, veel mensen brachten offers in de vorm van een bloem (lotus), die daar rondom de tempel worden verkocht. In de stad rond gelopen en 's middags nog even gezwommen 's avonds in de stad gegeten, met Douwe en Henny, die kwamen toevallig in hetzelfde restaurant.
DSC03484Vanuit Kandy reden wij richting de botanische tuin 2 uur rond gekeken, dat was erg mooi. Veel vliegende honden gezien, (flying foxes). Hierna doorgereden naar Nuwara Eliya, tussenstop bij een thee fabriek, thee gekocht voor de kinderen. Uitleg bij de fabriek stelde niet veel voor. Je kon door het glas zien dat de thee vermalen werd. De streek staat bekend om de Engelse invloeden. Je ziet het ook aan de huizenstijl, ziet er gelijk anders uit.

Worlds End

DSC03543Henk ging om 5,00 uur weg voor een wandeling naar Worlds End, jammer dat het regende, het was wel een mooie tocht. Het uitzicht was minder door de nevel echt jammer. DSC03560Toen zij terug kwamen reden wij naar het station om de trein te nemen naar Ella, deze had ruim een uur vertraging en reed hierna met een sukkelgangetje door de bergen ook hier was het jammer dat het af en toe regende. Je zag soms veel datura's bij elkaar, verder is het land erg groen met weinig bloemen. In de bergen zag je wel meer tuinbouw. Het is er koeler zodat het hier kan groeien, ook voor het eerst lange broeken trui aangehad in de trein was het zeker niet warm. Wij kwamen pas laat aan in het tentencomplex in Udawalawe NP. Het was donker, zodat we nog niet veel konden zien.
De volgende dag een vrije ochtend. Francis heeft aan het verslag gewerkt en is even bijgekomen van de vorige dag. ‘s Middags was er de safari in het Udawalawe NP. Dit was de derde safari en eigenlijk wel de mooiste.

Ahangama

DSC03713Vertrek naar Ahangama. Eerst bezoeken we een olifantenweeshuis vlakbij het Udawalawe NP. Opvang voor zieke- en weesolifanten. Het terug plaatsen van de olifanten in de natuur is het hoofddoel van het weeshuis. De dieren die niet terug kunnen mogen er blijven.
DSC03742 De volgende tussenstop was in Matara, alwaar we even genoten van een cappucino en een wandeling langs de kust maakten. Ook bezochten we het eiland dat er voor de kust ligt en waar een boeddha tempel staat. Ook kon je een restant van een oud fort ontdekken. De reis ging verder langs de kust. Onderweg zag je veel plaatsen waar gesurft werd.

Koggala Lake

DSC03757Na het ontbijt maakten we een boottocht over het Koggala Lake. De bootbestuurders weten veel te vertellen en laten ons ook kennis maken met vruchten en kruiden. We voeren langs eenpersoonshuisjes van monniken, die daar twee jaar moeten blijven wonen. DSC03775De boottocht brengt ons ook op Cinnamon island, Kaneel eiland, alwaar we een demonstratie krijgen over de productie van kaneel, van plant tot kaneelstok, kaneelpoeder en kaneelthee. We werden er getrakteerd op kaneelthee. We maakten kennis met soursop, de vrucht van de graviola boom. De vrucht geldt als een natuurlijke doder van kankercellen en zou 10.000 maal sterker zijn dan chemo. Deze vrucht hebben we geproefd, het zachte vlees smaakte een beetje naar peer.
Ook zagen we er breadfruit, een vrucht die familie is van de doerian, die ook wel jackfruit wordt genoemd. Hier konden we niet van eten, deze vrucht wordt eerst een half uur gegaard.
DSC03801‘s Middags hebben we de plaats een beetje verkend en daarna zijn we in zee gaan zwemmen. ‘s Avonds was het afscheidsdiner, een buffet met bbq. Uiteraard waren er de nodige speeches en werden de fooien overhandigd aan de chauffeur, de bijrijder, de gids en de reisleider. Erg gezellig was het.

Finale

DSC03844De laatste dag, om 18:00u moeten we op het vliegveld van Colombo zijn. We reizen via Galle en Colombo. In het oude fort Galle, een versterkte nederzetting van de VOC, hebben we 4 uur rondgelopen, koffie gedronken en gelunched in het voormalige Dutch Hospital.DSC03898 Daarna gingen we naar Colombo voor een sightseeing tour van een uur, om dan door te gaan naar het vliegveld. Toen we op weg gingen naar het vliegveld begon het behoorlijk hard te regenen. Die regen veroorzaakte ondergelopen straten, waardoor er rijstroken niet meer waren te gebruiken. Al met al liepen we hierdoor anderhalf uur vertraging op en arriveerden we om 19:30 op het vliegveld. 2019-02-08 21.51.21.jpgOnze vlucht was om 21:00u. Na alle incheck- en securityprocedures konden we zonder onderbreking door naar de gate, alwaar we meteen de bus in konden naar het vliegtuig.Na een tussenstop van 1:45u in Abu Dhabi, de hoofdstad van het emiraat Abu Dhabi en van de Verenigde Arabische Emiraten. Abu Dhabi ligt aan de Perzische Golf, landen we op Schiphol.
Er was natuurlijk weer gedoe met de spoorwegen, waardoor er geen treinen naar Amersfoort reden. We zouden via Utrecht moeten reizen. De stoptrein naar Amsterdam CS was er eerder en we besloten die te nemen. Op het CS stappen we uit en ontdekken we voorts dat de trein waar we net uit kwamen, als cityhopper door gaat naar Amersfoort. Dus konden we weer instappen. In Amersfoort zijn we op de bus naar Woudenberg gestapt. En zo is er een eind gekomen aan deze reis.
Een mooie reis met veel historie, cultuur en natuur, zeer de moeite waard, maar niet onze mooiste reis ooit.

Related Articles

2012 Vietnam en Cambodja

Japan

Guatemala

Fietsen in Gaasterland en nog wat.

CIMG2497.JPGVrijdag 29 september 2006 zijn we wezen fietsen in Friesland. Het Gaasterlan paad hadden we uitgezocht om te gaan doen. Deze route is 37km.

Read More

Wat hebben we zoal gedaan

Beste vriendinnen en vrienden,
Het is al weer even geleden dat jullie langs deze weg iets van ons hebben vernomen. Dus werd het de hoogste tijd om hier wat recente informatie te geven.

Door op de betreffende foto te klikken kom je in het fotoalbum.

De Catharina-tour

DSC05892.JPGNadat op de parochiedag van Sint Maarten op de veiling mijn kavel bij opbod verkocht was, restte er voor mij de plicht de kopers het gekochte product te leveren. De productomschrijving was zeer summier en eigenlijk best ook wel rekbaar. Het ging om een fietstocht van een halve dag door de locatie H. Catharina. Deze bestrijkt de plaatsen Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg.

Voor de foto's klik je op de volgende link:
http:www.boschker.net/piwigo/index.php?/category/21

De familie Rensing fietsdag

CIMG1972.JPGZondag jl., 25 juni 2006, op de verjaardag van mijn moeder, haar verjaardag wordt op zondag 2 juli 2006 gevierd, was de jaarlijkse fietsdag van de familie Rensing. Dit keer lag de organisatie bij Dinie en Henk Dibbelink uit Borculo. Bij aankomst werden we onthaald op koffie met koek. Het was meteen al gezellig buiten op het terras. Dat zullen de buren wel gehoord hebben.

Fietstocht door de streek; "Van Jonge Leu en Oale Groond".

CIMG2761.JPGAfgelopen zondag 3 juni waren wij uitgenodigd bij Fons en Ria Weber. Rommy en Siny te Vaarwerk waren er ook, dus een echte kleine reunie van de opleiding in Enschede.

Hemelvaart 2005, bevrijdingsdag

CIMG0803.jpgVandaag is de weersverwachting niet al te best, in de loop van de middag wordt er regen verwacht vanuit het westen.
We besloten er een gecombineerde fiets-wandeldag van te maken. Fietsen naar Lunteren en aldaar gaan wandelen.
U kunt hier klikken om een paar foto's te bekijken.

Fietsweekend Drenthe

CIMG2213.JPG Met een goede weersverwachting in het verschiet, de hele grote hitte was over, hebben wij afgelopen weekend, 29 en 30 juli 2006, samen met Mariet en Wim in Drenthe gefietst.

Familie fietsdag met de Rensings

Zondag 24 juli 2005 was het dan eindelijk zover.... Familie fietsdag met de Rensings. Voor mij begon de dag veel te vroeg. Francis had de wekker op 7:30 gezet en daarbij meteen de tijd maar een uur vooruit geschoven ter compensatie. Dus was er nog een uurtje om mijn "kantoor" te zuigen, etc. Om 8:45 gingen we richting Eibergen. Gerda zou fietsen huren, want onze auto is met Jos onderweg. Gerda had de koffie al klaar. ook de krentewegge viel in goede smaak. Gezellig zo'n koffieuurtje.

U kunt hier klikken om een paar foto's te bekijken.

Kampen, 29 augustus 2004

‘s Ochtends met de auto naar Kampen gereden, en aldaar op de carpoolplaats bij Kampen-Zuid, ik weet niet zeker of dat zo heet, de auto geparkeerd.
De oorspronkele bedoeling was om de IJsseldelta te gaan fietsen en daar dan iets bij aan te knopen. Maar bij het knooppunt Hattemerbroek kun je niet direct afslaan naar Hattem, dus besloten we om naar Kampen te gaan.

Door hier te klikken gaat U naar de fotorapportage.

Monday, 05 February 2024 11:24

Deze site draait op Sj Basic4 van Smartaddons. De template bevalt uitstekend en biedt vele mogelijkheden. Echter de jaren gaan verder en ontwikkelingen staan niet stil. Deze template echter staat...

Wednesday, 30 August 2023 12:32

Inhoudsopgave Introduction 2 How to set up an OpenVPN server 2 Step 1 download easy-rsa 2 Step 2 build certs and keys for server and client 2 Step 3 Configure server 3 Step 5 Start server 4 Step 6...

Thursday, 23 March 2023 10:31

Op vrijdag 9 september 2022 waren we op de terugweg van een verblijf op het Duitse eiland Rügen naar huis. Voorbij Bremen, in de buurt van Wildeshausen ging opeens de rem vastzitten. Gelukkig reden...

Thursday, 26 January 2023 09:57

In de achterliggende jaren heb ik een aantal scripts geschreven om mijn IT services te monitoren. Een script ontstaat door een behoefte om iets te berekenen of te testen. Ik gebruik daarvoor stukjes...