Zuid-Afrika 2015

ZAS-route-2015-3In november 2015 hebben we een reis van 24 dagen naar Zuid-Afrika gemaakt.. De reis hebben we bij bij Sawadee geboekt. Het traject liep van Johannesburg naar Sabie, Kruger park, Swaziland, St Lucia, Drakensbergen, Lesotho, Graaff Reinet , Tsitsikamma, Knysna en Oudtshoorn naar Kaapstad.

Door het klikken op een minifoto kom je op de betreffende pagina van de fotogalerij.

Zuid-Afrika kampt op dit moment met een waterprobleem. Het heeft er al 15 maanden niet geregend. Dit is een serieuze bedreiging voor de landbouw. Als de regen nog een jaar uitblijft komt ook de wijnbouw in de problemen.

De inkomens van de mensen in de horeca en toeristensector zijn erg afhankelijk van fooien. Van de inkomens moeten vaak hele families onderhouden worden. Vaak krijg je te maken met weer een extra gids, die natuurlijk zijn fooi moet krijgen..

Graskop

DSC08723In Sabie hebben we de Graskop panoramaroute gedaan. een mooie tocht langs watervallen, b.v. de Lisbon fall, uitzichtpunten, b.v. de Pinnacle en Gods Window, en de rotsformaties van de Potholes. Het sluitstuk van deze route was het prachtige uitzicht op de drie Rondavels.

Paul Kruger park

DSC08859De wondere wereld van de "big five" mag je niet missen. Geen betere plek om deze dieren te aanschouwen dan het Krugerpark. Tweemaal hebben we een safari gedaan. de eerste dag door het zuidelijk deel en de tweede dag door het noordelijk deel. Volgens de locals hebben we enorm geboft. Op beide safari's hebben we de big five gezien. Buiten dat hebben we ook cheeta's en wilde honden gezien. Ook de diverse antilopensoorten zijn prachtig om te zien. Impala's, springbok en nyala. En niet te vergeten de grote en kleine koedoes. Ook leven er vele vogelsoorten.

Swaziland

Matsamo

DSC09217Net over de grens van Swaziland hebben we het Matsamo cultural park bezocht. In de inleiding werd er verteld over de oude zeden en gewoonten van de stam. Daarna bezochten we de hutten. We genoten met volle teugen van het optreden van de Matsamo Traditional Music and Dance group. Prachtige stemmen en een geweldige klank, en dat in de open lucht. Tot slot was er bij de uitgang een solo optreden van een zangeres, die zong in de klik-taal. In 2016 treed de groep op in België en Nederland. {mp4}20151111_140328_kliksong|119|220|0{/mp4}

Maguga

DSC09275In Maguga hebben we een wandeling gemaakt naar de Nsangwini bushman paintings. Lopend over de Maguga dam zie je dat het waterpeil in het stuwmeer 20 meter te laag is. de energiecentrale functioneert nog steeds, maar de vraag is hoe lang dat allemaal nog goed gaat. Bij de bushman paintings, de grottekeningen was er weer een andere gids die uitleg gaf. Op de terugweg bezochten we het dorp van de familie van de gids. Grote zorgen worden er door het stamhoofd uitgesproken over het tekort aan drinkwater voor de dieren en de bevloeiing van de akkers. Elektriciteit  en water zijn er op rantsoen. We gaan met de hele familie op de foto en worden uitgebreid rondgeleid door het dorp. Uiteraard moeten we extra betalen voor het bezoek aan het dorp.

Mlilwane

DSC09314Op weg naar St. Lucia hebben we nog het Mlilwane Wildlife Sanctuary park bezocht. De naam Mlilwane betekent "Klein vuur"in het siSwati. Dit park onderscheidt zich van het Kruger park door een grotere fauna en flora. We hadden een uur de tijd en konden kiezen tussen fietsen of wandelen. We hebben voor de wandeling gekozen. Het was een mooie wandeling, maar we hadden daar tye weinig tijd. De oorzaak was dat we overgeboekt waren. Als dat niet gebeurd was waren we niet in Maguga geweest.

St. Lucia

Hluhluwe/Umfoloz Nationaal Park

DSC09378Dit park staat bekend als het mooiste wildpark  van Zuid-Afrika. ook hier gingen we op safari, weliswaar maar een halve dag, maar het was toch de moeite waard. Het park heeft een grote neushoornpopulatie. We zagen er een grote kudde buffels een rivier oversteken. Indrukwekkend om te zien. Even als in het Kruger park kun je hier ook de "big five" zien.

St. Lucia Wetlands Nationaal Park

DSC09549We deden een bootsafari op de St. Lucia river. Vanwege de lage waterstand was het voor de boten erg lastig om te varen. Een heel andere beleving van een safari. In de rivier zitten erg veel nijlpaarden en er vielen ook de nodige krokodillen te spotten. De oevers waren blijkbaar bijzonder aantrekkelijk voor vogels. Deze bootsafari hebben we in de middag gedaan.

Drakensbergen

DSC09611Op de route naar de Drakensbergen hebben we de Nelson Mandela Capture Site bezocht. We overnachten in het Mont-Aux-Sources hotel. DSC09639Dit hotel lag prachtig gesitueerd in het landschap en had erg mooie, luxe kamers. De dag na aankomst regende het 's ochtends en zo werd het middag toen we met de bus vertrokken naar de Royal Natal Hiking Trails. Hier hebben we een eindje gewandeld en genoten van het mooie uitzicht.

Lesotho

DSC09712Na een lange reis arriveerden we in het plaatsje Semonkong, We vertoefden 3 nachten in de Semonkong Lodge. Tijdens het diner werd er gevraagd of je de haard aan wilde in de hut. Zo kwam je na het avondeten in een lekker verwarmde hut en was het fijn om nog even bij de open haard te zitten. De avonden waren er koud. Voor het ontbijt werd er thee met wat lekkers bij de hut gebracht en zo kon je al even lekker zitten genieten in de tuinstoel voor de hut in het warme zonnetje. Onder leiding van plaatselijke gidsen hebben een rondleiding door het dorp gehad. In de middag heb ik met een reisgenoot een wandeling door de zo goed als droog staande rivierbedding gemaakt en zijn we over de hoogvlakte weer terug gegaan. De volgende dag gingen we naar de Maletsunyane Falls. Een vijftal dames ging te paard, de abseilers met een 4-wieldrive en wij gingen te voet. Dit is met 204 meter de hoogste commerciele abseil ter wereld. Daarna ben ik met een medereiziger en een gids nog afgedaald naar het meertje onderaan de waterval. Dit was wel een inspannende wandeling.

Graaff Reinet

2015-11-20 19.12.20In Graaff Reinet verbleven in een afgelegen boerderij waarin ook enkele lodges waren ingericht. Het eten was er erg goed en werd bereid in een grote open oven in de eetzaal. Met de bus zijn we naar Graaf Reinet geweest, maar het was een erg regenachtige ochtend. Museumweer dus. Na de lunch in een restaurant met nog een koloniale uitstraling hebben nog wat rondgewandeld. Ook waren er nog rotstekeningen te zien, waarbij de boerin als gids optrad. De boer had als hobby een verzameling stenen, die ook bezichtigd konden worden. Dit alles tegen betaling natuurlijk. Terug op de boerderij wilden we nog een rondwandeling maken, maar de lucht werd zo donker dat we teruggekeerd zijn op onze schreden.

Tsitsikamma National Park

Oudtshoorn

Kaap de Goede Hoop

Wijnexcursie

Related Articles

2012 Vietnam en Cambodja

Japan

Guatemala

Fietsen in Gaasterland en nog wat.

CIMG2497.JPGVrijdag 29 september 2006 zijn we wezen fietsen in Friesland. Het Gaasterlan paad hadden we uitgezocht om te gaan doen. Deze route is 37km.

Read More

Wat hebben we zoal gedaan

Beste vriendinnen en vrienden,
Het is al weer even geleden dat jullie langs deze weg iets van ons hebben vernomen. Dus werd het de hoogste tijd om hier wat recente informatie te geven.

Door op de betreffende foto te klikken kom je in het fotoalbum.

De Catharina-tour

DSC05892.JPGNadat op de parochiedag van Sint Maarten op de veiling mijn kavel bij opbod verkocht was, restte er voor mij de plicht de kopers het gekochte product te leveren. De productomschrijving was zeer summier en eigenlijk best ook wel rekbaar. Het ging om een fietstocht van een halve dag door de locatie H. Catharina. Deze bestrijkt de plaatsen Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg.

Voor de foto's klik je op de volgende link:
http:www.boschker.net/piwigo/index.php?/category/21

De familie Rensing fietsdag

CIMG1972.JPGZondag jl., 25 juni 2006, op de verjaardag van mijn moeder, haar verjaardag wordt op zondag 2 juli 2006 gevierd, was de jaarlijkse fietsdag van de familie Rensing. Dit keer lag de organisatie bij Dinie en Henk Dibbelink uit Borculo. Bij aankomst werden we onthaald op koffie met koek. Het was meteen al gezellig buiten op het terras. Dat zullen de buren wel gehoord hebben.

Fietstocht door de streek; "Van Jonge Leu en Oale Groond".

CIMG2761.JPGAfgelopen zondag 3 juni waren wij uitgenodigd bij Fons en Ria Weber. Rommy en Siny te Vaarwerk waren er ook, dus een echte kleine reunie van de opleiding in Enschede.

Hemelvaart 2005, bevrijdingsdag

CIMG0803.jpgVandaag is de weersverwachting niet al te best, in de loop van de middag wordt er regen verwacht vanuit het westen.
We besloten er een gecombineerde fiets-wandeldag van te maken. Fietsen naar Lunteren en aldaar gaan wandelen.
U kunt hier klikken om een paar foto's te bekijken.

Fietsweekend Drenthe

CIMG2213.JPG Met een goede weersverwachting in het verschiet, de hele grote hitte was over, hebben wij afgelopen weekend, 29 en 30 juli 2006, samen met Mariet en Wim in Drenthe gefietst.

Familie fietsdag met de Rensings

Zondag 24 juli 2005 was het dan eindelijk zover.... Familie fietsdag met de Rensings. Voor mij begon de dag veel te vroeg. Francis had de wekker op 7:30 gezet en daarbij meteen de tijd maar een uur vooruit geschoven ter compensatie. Dus was er nog een uurtje om mijn "kantoor" te zuigen, etc. Om 8:45 gingen we richting Eibergen. Gerda zou fietsen huren, want onze auto is met Jos onderweg. Gerda had de koffie al klaar. ook de krentewegge viel in goede smaak. Gezellig zo'n koffieuurtje.

U kunt hier klikken om een paar foto's te bekijken.

Kampen, 29 augustus 2004

‘s Ochtends met de auto naar Kampen gereden, en aldaar op de carpoolplaats bij Kampen-Zuid, ik weet niet zeker of dat zo heet, de auto geparkeerd.
De oorspronkele bedoeling was om de IJsseldelta te gaan fietsen en daar dan iets bij aan te knopen. Maar bij het knooppunt Hattemerbroek kun je niet direct afslaan naar Hattem, dus besloten we om naar Kampen te gaan.

Door hier te klikken gaat U naar de fotorapportage.

Monday, 05 February 2024 11:24

Deze site draait op Sj Basic4 van Smartaddons. De template bevalt uitstekend en biedt vele mogelijkheden. Echter de jaren gaan verder en ontwikkelingen staan niet stil. Deze template echter staat...

Wednesday, 30 August 2023 12:32

Inhoudsopgave Introduction 2 How to set up an OpenVPN server 2 Step 1 download easy-rsa 2 Step 2 build certs and keys for server and client 2 Step 3 Configure server 3 Step 5 Start server 4 Step 6...

Thursday, 23 March 2023 10:31

Op vrijdag 9 september 2022 waren we op de terugweg van een verblijf op het Duitse eiland Rügen naar huis. Voorbij Bremen, in de buurt van Wildeshausen ging opeens de rem vastzitten. Gelukkig reden...

Thursday, 26 January 2023 09:57

In de achterliggende jaren heb ik een aantal scripts geschreven om mijn IT services te monitoren. Een script ontstaat door een behoefte om iets te berekenen of te testen. Ik gebruik daarvoor stukjes...