Madrid 2014

Dit verhaal beoogt een impressie te geven van onze trip naar Madrid. Natuurlijk hebben we ook plaatjes geschoten. Deze zijn te bekijken op deze link: fotoalbum. Hier vind U een album voor elke dag dat we in Madrid waren.

DSC06491.JPG Op 23 april 2014 vlogen we vanaf Rotterdam naar Madrid. Met de metrolijnen 8 en 6 gingen we naar de Plaza de Manuel Becerra. Het was een klein kwartiertje lopen naar het appartement wat we hadden gehuurd. Het was een appartement in een oud gebouw, waarvan de gang en hal gerenoveerd werd. Het appartement ligt aan een klein straatje, waarvan de naam op geen enkele toeristenkaart te vinden is. Het appartement zelf was al wel opgeknapt en voorzien van een complete keuken, niet dat we daar veel gebruik van hebben gemaakt. 's Ochtends hebben we thee gezet en 's avonds koffie.

De verhuurder heeft goed verteld, met behulp van een plattegrond, waar we in Madrid moeten gaan kijken, wat en waar de bezienswaardigheden zijn, de parken en de vlooienmarkt. Ook heeft hij ons enkele eettentjes in de buurt aanbevolen.

Daarna zijn we gaan eten in een van de aanbevolen locaties. Het bleek een kroeg te zijn, waar op dat moment de tv was afgestemd op de voetbalwedstrijd Real Madrid – München. Het was er druk en er was nog een tafeltje vrij, onder de tv, waar we dan ook maar zijn gaan zitten. De bediening was, hoe kun je anders verwachten, alleen in het Spaans. We hadden op de uiteraard Spaanse kaart onze keuze aangewezen, maar die was niet goed. Veel te veel. Na wat handen zonder voetenwerk een ander gerecht gekozen. Dit was voor twee personen, moet je allemaal maar net door hebben op zo'n eerste avond uit eten in een Spaanse wereldstad. Het smaakte goed en het vijfde biertje was er die speciale avond gratis. Een goed begin dus. Dat vijfde biertje heb ik niet gehaald.

De volgende dag besloten we te voet naar de oude stad te gaan, via het Plaza Mayor. Dit om goed de sfeer van de stad te proeven, onderweg rond te kijken en op die manier een idee te krijgen van waar je bent. Die ochtend werkte het weer niet echt mee, het was wat druilerig met af en toe een buitje. We liepen de Calle de Alcala af. Het begon harder te regenen. We gingen schuilen in het warenhuis El Corte Inglés. Dit is een grote Spaanse winkelketen met zeer luxe artikelen en heeft door de hele stad filialen. Op een van de volgende dagen kwamen we ergens op een kruispunt van straten waar op elke hoek een filiaal van deze keten staat. We verbazen ons over de brede straat met het enorm brede trottoir. Dit was aangelegd met een blik op de toekomst. We liepen over diverse pleinen, die elk hun eigen uitstraling en architectuur hebben, op het Plaza Puerta Sol. Dit plein is de entree naar naar de oude stad en via de Calle Mayor kwamen we op het beroemdste plein van Madrid, de Plaza Mayor.

Ronddwalend door de straten van de oude stad komen we bij de kathedraal en het paleis. Tegenover het paleis, iets verscholen achter een parkje, staat het operagebouw. Het paleis hebben we bezocht. Het bevat een schat aan kunstwerken. Schilderijen, porselein en de vorstelijke eetzaal met de gedekte tafel. Ook zijn we in de kathedraal geweest. Met zijn enorme uit koper geslagen reliëfs op de grote deuren. Ook het interieur van deze kathedraal is bijzonder. De kleurrijke plafonds en de koepel zorgen voor een sfeervolle lichtinval.

Later in de middag werd het zonnig en kon ik het niet nalaten om opnieuw wat foto's te maken. Dan krijg je toch heel andere beelden.

We zijn met de metro teruggegaan en hebben in een Andalusisch restaurant gegeten.

Op 25 april april hebben we het Prado bezocht. En omdat we ons die morgen weer fit voelden besloten we te gaan wandelen, maar dan wel via een andere route. Via een kleine omweg over de Calle del Doctor Esquerdo, Plaza Mariano del Cavia en Plaza Emperador Carlos V komen we bij het Prado museum.

Wat een immens groot museum is dat. Drie etages met kunstschatten, en ook nog een niveau 0. Dan heb je nog de nieuwbouw aan de achterzijde, die zijn eigen entree heeft. We kiezen voor de oude meesters op de eerste etage. De Spaanse en Vlaamse meesters met impressies uit hun tijd, bijvoorbeeld de Plaza Mayor met tribunes en terechtstelling. Ook vele religieuze voorstellingen zijn er te bezichtigen. De bekendste meesters zijn El Greco, Goya, Velazquez en ook Rubens is goed vertegenwoordigd met onder andere de beroemde Drie Gratiën. Ook hangt er een Caravaggio. Na een drietal uren rondgekeken te hebben verlangen we weer naar de buitenlucht.

We gaan wandelen in het bekendste park van Madrid, El Retiro. Een mooi park, waar volgens mij het Amsterdamse Vondelpark met gemak drie keer in past. In het park is er een water, een klein meertje, waarop met roeibootjes gevaren wordt. Ook staat er het PalaciodeVelazquez, een gebouw waar kunstwerken uit deze tijd getoond worden. De entree is gratis. Veel publiek trekt het Palacio de Cristal, het glazen paleis. Voor dit paleis ligt een grote vijver en is er mooi groen aangelegd.

Hierna zijn we nog naar de botanische tuin geweest. Hier moet wel betaald worden voor de toegang.

En dan na de vele voetstappen van die dag, maar weer met de metro naar het appartement, nadat we eerst op het Atocha station een tabel met vertrektijden van de trein naar Toledo hebben gescoord.

Het was 26 april 2014. Het plan was om op tijd op te staan, zodat we de trein naar Toledo van 09:30 gaan halen. We besloten, om geen tijd te verliezen het ontbijt uit te stellen tot na het kopen van de treinkaartjes. Met de metro gaan we naar Atocha Renfe. Er staat een flinke rij voor de loketten en het blijkt dat je een nummer moet halen. De tijd begint te dringen, als we eindelijk aan de beurt zijn. Dan vertelt de lokettist dat alle treinen naar Toledo volgeboekt zijn en we pas om 12:25 kunnen vertrekken. Het was niet anders, hadden we maar de avond ervoor de kaartjes gekocht.

Nu hadden we alle tijd voor een wandeling en om ons ontbijt te kopen. Even later kwamen we op het plein Puerta de Toledo, één van de twee poorten die er nog overgebleven zijn in Madrid.

Terug op het station moesten we nog even wachten, het was ook nog niet bekend op welke van de 14 sporen de hoge snelheidstrein zou vertrekken. Hilarisch momenten in de trein als er een toekomstig bruidje met haar vriendinnen plaats neemt. Vrijgezellenfeestje in Toledo. Later op de dag zal ons blijken dat Toledo bijzonder aantrekkelijk is om vrijgezellenfeestjes te vieren.

Atocha is een heel mooi station. Het stationsgebouw van van Toledo geeft meteen een whaauw effect als je uitgestapt bent.

Toledo, de oude hoofdstad, ligt op een heuvel. We steken via een historische brug een rivier over, gaan door oude poorten, en komen via een trap, die achter een oude vestingsmuur, omhoog gaat op een plein met een fraai uitzicht over de omgeving.

We lopen verder het stadje in, en komen op een soort centraal plein met veel terrassen. Het is zaterdag en het is druk in het stadje met niet alleen buitenlandse, maar ook Spaanse toeristen. We gaan verder en dan komen we via oude smalle straatjes en steegjes bij de kathedraal. Hier wel een wachtrij voor de kaartverkoop. Een oortje is inbegrepen, maar het uitreiken ervan kost veel tijd en er wordt een borg gevraagd, wat dan weer geadministreerd moet worden.

De kathedraal is enorm groot. In de kathedraal is er weer een soort kerk, heel rijkelijk versierd met beelden, houtsnijwerk en goudomrande schilderwerken boven het altaar. De onmetelijke rijkdom van het Spaanse rijk komt hier tot uiting. Van het eerste goud uit Amerika werd een monstrans van 2,50 meter hoog gemaakt, die nog elk jaar op Sacramentsdag in processie wordt rondgedragen. Veel schilderwerken hangen hier, onder andere Johannes de Doper van Caravaggio.

Voor je het weet verstrijken er uren in deze kathedraal en besluiten we naar buiten te gaan en een plekje op een terras te vinden.

Op het centrale plein zien we de groep uit de trein luidruchtig aan het feesten met een dweilorkest. Ook de toekomstige bruidegom is aangehaakt met zijn vrienden. Er blijken heel veel toekomstige bruidjes, vergezeld van hun luidruchtige aanhang rond te lopen, en ze moeten allemaal met elkaar op de foto als ze elkaar tegenkomen.

We dwalen opnieuw door het antieke stadje en bezichtigen nog een kloosterkerk. Wat minder rijk ingericht dan de kathedraal, maar nog erg de moeite waard. Er wordt denkelijk nog een huwelijk voltrokken. Een duo oefent met een zangeres en buiten komen de eerste gasten aan in gala.

Toen was het tijd om het station weer te gaan zoeken. Het bruidje dat om de heenreis inde trein zat, ging met dezelfde trein terug, wel in een ander rijtuig. Dat scheelde een stuk met de rust.

DSC06639 Het was zondag 27 april 2014. In Madrid is er alle zondagen Rastro, vlooienmarkt. Ook werd er een marathon gelopen met finish in het park El Retiro, maar hier kwamen we pas achteraf achter.

Na om de hoek een ontbijtje gekocht te hebben zijn we met de metro naar Sol gegaan. Vandaar is het goed te lopen naar de markt, want dat is de vlooienmarkt eigenlijk, lapjesmarkt en vintage verkoop. Maar dan zo groot, zoveel straten en kilometers lang. Het is veel te veel om alles te bekijken. We hebben een bankje gezocht om alles gade te slaan en later nog een ijsje. Het weer was zomers die dag en we hebben ons uitstekend vermaakt. Via het grote park El Retiro zijn we weer terug gewandeld naar ons appartement.

Maandag 28 april 2014, de dag dat we naar huis moesten. Om 16:00u moesten we vliegen, dus de middag gaat op aan reistijd en wat kun je dan ? ochtends nog doen? Een wandelingetje in het nabij gelegen park dan maar. Het park ligt langs een snelweg. We telden 12 banen. Aan het eind van het park zagen we verderop een groot oud gebouw. Op weg daar naar toe bleek al gauw dat het om een arena ging, het was het Plaza de Toros. Een lange rij wachtenden stond er voor de kassa. Een kaartje kopen zat er voor ons niet meer in. Bovendien hadden we al eens een rondleiding door een arena gehad in Rondo.

Dan volgt het onvermijdelijke pakken van de koffer en de weekendtas, wel ouderwets, je ziet niemand meer met zo'n ding. Binnen wachten is ook niks, dus naar buiten en op het plein bij de metro zitten koekeloeren hoe de tijd verstreek. Dan , eigenlijk te vroeg, de metro in, op naar het vliegveld.

In de rij voor de incheckbalie stond een Nederlander met zijn hele familie, die de marathon van Madrid had gelopen.

En zo kwam er, na wat turbulentie in het begin van de vlucht, een goed eind aan deze stedentrip.

Of Madrid echt mooier is dan Barcelona????

Related Articles

Sevilla

Rome

Athene trip

Fietsen in Gaasterland en nog wat.

CIMG2497.JPGVrijdag 29 september 2006 zijn we wezen fietsen in Friesland. Het Gaasterlan paad hadden we uitgezocht om te gaan doen. Deze route is 37km.

Read More

Wat hebben we zoal gedaan

Beste vriendinnen en vrienden,
Het is al weer even geleden dat jullie langs deze weg iets van ons hebben vernomen. Dus werd het de hoogste tijd om hier wat recente informatie te geven.

Door op de betreffende foto te klikken kom je in het fotoalbum.

De Catharina-tour

DSC05892.JPGNadat op de parochiedag van Sint Maarten op de veiling mijn kavel bij opbod verkocht was, restte er voor mij de plicht de kopers het gekochte product te leveren. De productomschrijving was zeer summier en eigenlijk best ook wel rekbaar. Het ging om een fietstocht van een halve dag door de locatie H. Catharina. Deze bestrijkt de plaatsen Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg.

Voor de foto's klik je op de volgende link:
http:www.boschker.net/piwigo/index.php?/category/21

De familie Rensing fietsdag

CIMG1972.JPGZondag jl., 25 juni 2006, op de verjaardag van mijn moeder, haar verjaardag wordt op zondag 2 juli 2006 gevierd, was de jaarlijkse fietsdag van de familie Rensing. Dit keer lag de organisatie bij Dinie en Henk Dibbelink uit Borculo. Bij aankomst werden we onthaald op koffie met koek. Het was meteen al gezellig buiten op het terras. Dat zullen de buren wel gehoord hebben.

Fietstocht door de streek; "Van Jonge Leu en Oale Groond".

CIMG2761.JPGAfgelopen zondag 3 juni waren wij uitgenodigd bij Fons en Ria Weber. Rommy en Siny te Vaarwerk waren er ook, dus een echte kleine reunie van de opleiding in Enschede.

Hemelvaart 2005, bevrijdingsdag

CIMG0803.jpgVandaag is de weersverwachting niet al te best, in de loop van de middag wordt er regen verwacht vanuit het westen.
We besloten er een gecombineerde fiets-wandeldag van te maken. Fietsen naar Lunteren en aldaar gaan wandelen.
U kunt hier klikken om een paar foto's te bekijken.

Fietsweekend Drenthe

CIMG2213.JPG Met een goede weersverwachting in het verschiet, de hele grote hitte was over, hebben wij afgelopen weekend, 29 en 30 juli 2006, samen met Mariet en Wim in Drenthe gefietst.

Familie fietsdag met de Rensings

Zondag 24 juli 2005 was het dan eindelijk zover.... Familie fietsdag met de Rensings. Voor mij begon de dag veel te vroeg. Francis had de wekker op 7:30 gezet en daarbij meteen de tijd maar een uur vooruit geschoven ter compensatie. Dus was er nog een uurtje om mijn "kantoor" te zuigen, etc. Om 8:45 gingen we richting Eibergen. Gerda zou fietsen huren, want onze auto is met Jos onderweg. Gerda had de koffie al klaar. ook de krentewegge viel in goede smaak. Gezellig zo'n koffieuurtje.

U kunt hier klikken om een paar foto's te bekijken.

Kampen, 29 augustus 2004

‘s Ochtends met de auto naar Kampen gereden, en aldaar op de carpoolplaats bij Kampen-Zuid, ik weet niet zeker of dat zo heet, de auto geparkeerd.
De oorspronkele bedoeling was om de IJsseldelta te gaan fietsen en daar dan iets bij aan te knopen. Maar bij het knooppunt Hattemerbroek kun je niet direct afslaan naar Hattem, dus besloten we om naar Kampen te gaan.

Door hier te klikken gaat U naar de fotorapportage.

Monday, 05 February 2024 11:24

Deze site draait op Sj Basic4 van Smartaddons. De template bevalt uitstekend en biedt vele mogelijkheden. Echter de jaren gaan verder en ontwikkelingen staan niet stil. Deze template echter staat...

Wednesday, 30 August 2023 12:32

Inhoudsopgave Introduction 2 How to set up an OpenVPN server 2 Step 1 download easy-rsa 2 Step 2 build certs and keys for server and client 2 Step 3 Configure server 3 Step 5 Start server 4 Step 6...

Thursday, 23 March 2023 10:31

Op vrijdag 9 september 2022 waren we op de terugweg van een verblijf op het Duitse eiland Rügen naar huis. Voorbij Bremen, in de buurt van Wildeshausen ging opeens de rem vastzitten. Gelukkig reden...

Thursday, 26 January 2023 09:57

In de achterliggende jaren heb ik een aantal scripts geschreven om mijn IT services te monitoren. Een script ontstaat door een behoefte om iets te berekenen of te testen. Ik gebruik daarvoor stukjes...